Vetegifflar med mandelfyllning

Kakor och karameller / 28 April, 2013 - 16:40 / Söta bröd

Idag har jag för första gången i mitt liv bakat gifflar, och det var inte alls så svårt som jag trodde!
Hittade receptet i en kalender på jobbet. Stod och jobbade som vanligt när jag såg den underbara bilden på dessa gifflar och visste att jag var tvungen att baka dem. Så snodde hem kalendern i fredags och idag blev det bakning! 
 
Här kommer receptet för er som vill baka dessa mumsiga gifflar:
 
Deg:
50 g jäst
3 dl kaffegrädde
en fjärdedels dl ljus sirap
1/2 dl strösocker
1 krm salt
1 krm hjorthornssalt
2 ägg
75 g rumstempererat smör
mellan 10-12 dl vetemjöl
 
Fyllning:
125 g smör
1 1/2 dl florsocker
100 g mald eller mycket fin hackad sötmandel
2 skalade, rivna äpplen
 
Pensling & garnering:
uppvispat ägg
florsocker+vatten
 
Gör så här:
1. Fyllning: Blanda alla ingredienser.
2. Smula jästen i en skål och rör ut den i lite av grädden. Tillsätt resten av grädden och övriga ingredienser.
3. Dela degen i fyra delar. Kavla ut varje deg till en rund platta, på mjölat bakbord. Skär eller sporra ut tårtbitar (trekanter). Fördela fyllningen på trekanterna och rulla därefter ihop dem till gifflar. (Bild på detta moment finns längre ner på sidan). Lägg dem på plåtar med bakplåtspapper och låt jäsa i ca 30 min. Sätt ugnen på 225 grader.
4. Pensla med ägg. Grädda mitt i ugnen i ca 8 min. Låt svalna på galler under duk. Rör ut florsocker med lite vatten och glasera gifflarna. De går utmärkt att frysa utan glasyr. 
 
Gifflarna är underbart goda! Mandel och äpple är en perfekt kombination.
 
Såhär ser det ut precis innan man rullar ihop degen till gifflar. Jag delade min rundel i åtta delar och klickade sedan på fyllningen. Det blev perfekt!
Postat av: Sara Holm

ser underbara ut, men vi får laga nån rawkaka tillsammans snart! :D

Svar: Tack! Ja det måste vi göra snart! :)
Micha

2013-04-28 @ 18:19:54



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: