Björnbärspaj

Kakor och karameller / 24 Augusti, 2013 - 18:12 / Kakor

För några dagar sedan cyklade jag till mitt hemliga smultronställe och plockade mängder av björnbär, men inte utan protester från buskarna. Hade säkert tio taggar i händerna efteråt men det var det värt. Björnbär mognar ganska sent på sommaren så det är en tålmodig väntan, men när de väl mognar är de fantastiska att använda i pajer, muffins eller som sylt. 
Här kommer ett enkelt recept på en björnbärspaj som vem som helst klarar av att baka.
Om du bakar i en normalstor pajform behöver du ca 300 g björnbär, men tänk på att öka sockret i björnbären så att de inte blir sura. Receptet är skrivet till en mindre pajform. 
 
Ingredienser:
200 g björnbär
175 g smör
7 msk strösocker
2 dl vetemjöl
2 dl havregryn
 
Gör så här:
1. Sätt ugnen på 200 grader. Smörj en pajform med en matsked smör.
2. Lägg i björnbär och strö över 3 msk socker.
3. Smält matfettet i en kastrull och rör ner socker, vetemjöl och havregryn. Blanda till en grynig massa och täck björnbären.
4. Grädda björnbärspajen i ca 25-30 minuter eller tills pajen fått fin färg. Ta ut och låt svalna något.
5. Servera pajen varm med vaniljglass eller vaniljvisp.
 
 
Jag åt min paj med vaniljglass. Jättegott!



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: