Blåbärsmoussetårta

Kakor och karameller / 25 Augusti, 2013 - 13:28 / Kakor

Igår var det dags för mig att ha min födelsedag/hejdå-fest, eftersom jag åker till Australien den 2 September. Därför kommer bloggen att vila den stund jag är borta och jag planerar inte att komma hem förrän i vår. Men jag kanske uppdaterar om jag hittar något trevligt bakverk. 
För att fira bjöd jag på en fantastisk blåbärsmoussetårta. Så härligt krämig, syrlig och god! Den måste jag säga att jag är nöjd med. Den passar perfekt till fest på grund av sitt lyxiga utseende plus att den smakar helt gudomligt! Nu är jag ingen fotograf och fick ingen direkt bra bild av tårtan men dekorationsvariationerna är oändliga. Man kan dekorera precis hur man vill. Denna tårta tycker jag verkligen ni borde testa!
 
Några tips:
Det går lika bra att använda sig av frusna som färska bär. Eftersom jag använde frusna bär blev smeten väldigt kall och när jag hällde i det smälta gelatinet klumpade det sig. Då gjorde jag bara så att jag värmde upp smeten på plattan så att gelatinet smälte igen. 
När du avlägsnar kakan från formen, tänk på att skära med en kniv runt innan. Annars finns det stor risk att du river sönder kakan. 
 
Botten
120 g mörk choklad
100 g smör
2½ dl strösocker
1½ msk vaniljsocker
1 krm salt
2 ägg
1½ dl vetemjöl
 
Blåbärsmousse
5 gelatinblad
250 g blåbär
3 äggulor
1 dl florsocker
2 dl gräddfil
3 dl vispgrädde
 
Garnering
färska bär
 
Gör så här
1. Sätt ugnen på 175 grader. Hacka chokladen. Smält smöret i en kastrull och ta från plattan. Tillsätt chokladen och rör till en smet. Tillsätt socker, vaniljsocker och salt. Tillsätt ett ägg i taget och vänd till sist ner mjölet. 
2. Smörj en form med löstagbar kant ca 22 cm i diameter. Klipp ut en rundel av bakplåtspapper och lägg i formen. Häll i smeten och grädda mitt i ugnen i ca 25-30 min, den ska vara lite kladdig i mitten. Låt svalna.
3. Mousse: Lägg gelatinbladen i en skål med kallt vatten i ca 5 min. Mixa blåbären till en fin puré med en stavmixer. Vispa äggulor och florsocker vitt och poröst och blanda med blåbären.
4. Krama ur gelatinbladen och smält på svag värme i en kastrull. Rör ner dem i äggsmeten och blanda i gräddfilen. Vispa grädden halvfast och vänd ner den i smeten.
5. Häll smeten i formen på den kalla kakan. Låt stå i kylskåp i minst 5 timmar. Vid servering, dekorera med färska bär och eventuellt ett sidenband.
 
 
 
Detta är en av de godaste tårtor jag ätit! Och vacker är den också. 
 



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: