Cupcakes och fotografering

Kakor och karameller / 28 Augusti, 2013 - 21:17 / Cupcakes och muffins

 
 
Wow vilken dag!
Allting gick som planerat och jag är så nöjd att jag snart spricker.
Idag var det dags att fota lite snygga bilder till bloggen (som snart kommer att renoveras). Frida ställde såklart upp och gav mig en hel drös med vackra och inspirerande bilder. Tack så hemskt mycket!
Dagen till ära bakade jag cupcakes och provade även på mina slitternya konditortyllar och jag är extremt nöjd. Cupcaksen blev en härlig blandning av olika recept och såklart av lite egen fantasi.
De rosa cupcaksen är gjorda av honungsmuffins med en färskost-frosting ovanpå. De blåa cupcaksen samt mini-cupcaksen består av en choklad och kaffe-muffins med grädde ovanpå. Helt magiskt goda! Jag ska självklart ge er receptet:
 
Honungscupcakes
 
Ingredienser
150 g osaltat smör, rumstempererat
100 strösocker
2 msk honung
2 ägg
150 g vetemjöl
2½ tsk bakpulver
 
Frosting
115 g vit choklad
225 g osaltat smör, rumstempererat
225 g philadelphiaost
5-6 dl florsocker, siktat
Livsmedelsfärg
 
Gör så här:
1. Värm ugnen till 180 grader.
2. Klä en muffinsplåt för 12 muffins med formar.
3. Vispa smör, strösocker och honung ljust och luftigt.
4. Tillsätt äggen, ett i taget. Vispa ordentligt mellan varje ägg.
5. Sikta ner vetemjöl och bakpulver. Rör om försiktigt.
6. Fyll formarna med två tredjedelars smet. Grädda mitt i ugnen i ca 10-15 minuter.
7. Ta ut plåten och låt svalna i ca 5 minuter.
8. Flytta över kakorna på ett galler och låt dem kallna helt.
 
Frosting
1. Smält chokladen över vattenbad eller i mikron. Låt kallna.
2. Vispa smör och philadelphiaost ljust och krämigt.
3. Tillsätt florsockret växelvist med chokladen och vispa till smidigt konsistens. Tillsätt mer florsocker om det behövs.
4. Färga frostingen till önskad färg. 
5. Spritsa muffinsen och dekorera om så önskas. 
 
 
 
 
 
Gräddcupcakes med smak av kaffe
 
Ingredienser
1,25 dl kakao
2½ dl varmt kaffe
115 g osaltat smör, rumstempererat
2½ dl strösocker
2 ägg
3 dl vetemjöl
1 krm bakpulver
1 tsk bikarbonat
1 nypa salt
100 g mjölkchoklad
 
Frosting
3 dl grädde
½ dl florsocker
livsmedelsfärg
 
Gör så här:
1. Värm ugnen till 175 grader.
2. Klä en muffinsplåt med pappersformar.
3. Rör ner kakaon i det varma kaffet. Låt kallna.
4. Vispa smör och strösocker ljust och luftigt.
5. Tillsätt äggen, ett i taget. Vispa ordentligt mellan varje ägg. 
6. Sikta ner vetemjöl, bakpulver, bikarbonat och salt i en annan bunke. Rör ner de torra ingredienserna i smeten växelvis med kaffe och kakaoblandningen.
7. Grovhacka chokladen och vänd ner bitarna. Rör om.
8. Fyll formarna med två tredjedelars smet. Grädda mitt i ugnen i ca 18 minuter.
9. Ta ut plåten och låt svalna i ca 5 minuter.
10. Flytta över kakorna på ett galler och låt dem kallna helt.
 
Frosting
1. Häll grädden i en bunke och rör ut den med florsockret och livsmedelsfärgen.
2. Vispa grädden hård och spritsa på muffinsen.
3. Dekorera om så önskas. 
 
Tips!
Om ni vill göra mini-cupcakes, gör ni precis likadant bara att ni gräddar muffinsen i 10 minuter istället. Då blir de helt perfekta i konsistensen. 
 
 
 
 
Man får självklart välja vilken färg man vill men jag bara älskar turkos! 
 
 
 
 
Här kommer fler bilder från bakningen:
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Fotograf: Frida Ragnar
 



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: