Råglimpa

Kakor och karameller / 18 Augusti, 2013 - 15:16 / Bröd

 
 
 
Jag älskar att baka bröd. Det är nästan som terapi för mig. Man tar verkligen hand om sin deg och matar den till perfektion. Sen när brödet har stått i ugnen i några timmar och det får den där härligt gyllenbruna ytan, då är man så stolt över det. Detta brödet är både nyttigt och enkelt att baka - ett perfekt nybörjarbröd. 
När man bakar bröd handlar allt om känsla. Degen ska kännas bra, så lita inte alltid fullt ut på receptet. Gå efter känsla istället. 
 
Till exempel står det i receptet att brödet ska vara inne i nästan 2 timmar, men jag behövde bara ha inne det i 1 timme. Eftersom jag inte hade rågmjöl hemma, bakade jag med rågsikt istället och det blev hur bra som helst. 
 
Ingredienser
50 g jäst för matbröd
1 dl vatten
5 dl filmjölk, rumsvarm
2 dl rågkross
5 dl fint rågmjöl
3 dl vetekli
1½ tsk salt, gärna havssalt
6½ - 7½ dl vetemjöl
 
Pensling & garnering
filmjölk
vetekli
 
Gör så här:
1. Smula jästen i en bunke. Värm vattnet fingervamt, ca 37 grader. Använd termometer om du är osäker. Rör ut vattnen med jästen.
2. Tillsätt filmjölk, rågkross, rågmjöl, vetekli, salt och vetemjöl. Knåda degen ordentligt.
3. Låt degen jäsa under bakduk till dubbel storlek i ca 45 min. Sätt ugnen på 175 grader.
4. Dela degen i två bitar och lägg dem i  var sin bakplåtspappersklädd bakform, ca 1 liter.
5. Pensla bröden med filmjölk och toppa med vetekli. Grädda bröden längst ner i ugnen tills brödet har en innertemperatur på 98 grader, eller i ca 2 timmar. Låt svalna på galler under bakduk.
 
 
 
Finns inget godare än hembakat bröd! Dessutom slipper man alla kemikalier. 



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: