Cupcakes

Kakor och karameller / 18 Juni, 2013 - 20:15 / Kakor

 
 
 
Cupcakes! Det roligaste men pilligaste jag vet. Men så fantastiskt fina dom blir. 
 
Idag tog jag hjälp av Sofia Rising, som fotade mig med mina cupcakes. Tack så hemskt mycket, Sofia! 
Om man väl har en blogg kan man lika gärna göra den fin. Så snart kommer det en ny header med meny. Ska bli så kul att se slutresultatet!
 
De söta muffinsformarna är köpta på Ting här i Lund. Skulle bara gå in och kika lite och upptäckte att det fanns massor av bakningsatteraljer. Så blev såklart tvungen att köpa de här superfina formarna. 
Kakfatet kommer från Pip Studio - ett holländskt porslinsmärke. Fantastiskt fint porslin! 
 
Nu till receptet. Fick så mycket jordgubbar över efter jordgubbscheesecaken, så att göra jordgubbscupcakes var ett självklart val. 
 
Ingredienser
125 g osaltat smör, rumstempererat
ca 2 dl strösocker
skal från 1 lime
2 ägg
3,75 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
0,5 krm salt
1,25 dl yoghurt naturell
125 g färska jordgubbar
saften av 1 lime
 
Frosting
125 g osaltat smör, rumstempererat
250 g färskost
6-7,5 dl florsocker
1 msk limesaft
skalet från 1 lime
1 tsk vaniljsocker eller vaniljessens
rosa färgpasta (karamellfärg)
 
Gör så här:
1. Sätt ugnen på 175 grader.
2. Klä en muffinsplåt med pappersformar (eller använd dubbla formar på en vanlig plåt).
3. Vispa smör, strösocker och limeskal ljust och luftigt.
4. Tillsätt äggen, ett i taget. Vispa ordentligt mellan varje ägg. 
5. Sikta ner vetemjöl, bakpulver och salt i en annan bunke.
6. Vänd ner en tredjedel av de torra ingredienserna i smeten.
7. Rör ner yoghurten.
8. Mosa jordgubbarna och limesaften i en skål. Vänd ner resten av de torra ingredienserna i smeten växelvis med de mosade jordgubbarna. Rör om.
9. Fyll formarna till ca två tredjedelar med smet.
10. Grädda mitt i ugnen i ca 18-22 min.
11. Ta ut plåten från ugnen och låt svalna i ca 5 min. Flytta sedan över muffinsen på ett galler och låt dem svalna helt. 
 
Frosting
1. Vispa smör och färskost ljust och krämigt.
2. Sikta ner florsocker och tillsätt limesaft, limeskal och vaniljsocker. Fortsätt vispa till smidig konsistens. Tillsätt mer florsocker om det behövs. Rör till sist i färgpastan till önskad nyans. 
3. Spritsa frostingen över muffinsen och avsluta med valfri dekor t.e.x pärlor, strössel, rosett. 
4. ÄT!!
 
 
 
Fokuserad på frostingen! 



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: