Devil´s cake

Kakor och karameller / 11 Juni, 2013 - 18:04 / Kakor

Denna chokladkakan är sannerligen en uppfinning av djävulen! Så förföriskt god att den smälter i munnen, och man vill bara ha mer! Jag brukar kalla den "Evil Cake" eller "Elak kaka." 
 
"Kaloribomb" är också ett bra ord på den, men är man sugen på choklad är detta helt klart en av de bästa kakorna du kan äta! Att tänka på är att låta kakan stå inne i ugnen längre än vad recpetet anger (15-20 min). Min kaka stod inne i 25 min och var ändå rinnig på insidan, men god ändå! 
 
Kaka:
250 g choklad
250 g smör
4 ägg'
3,5 dl florsocker
2 dl vetemjöl, siktat
4 msk puré eller juice av frukt eller bär
 
Topping:
0,5 dl strösocker
100 g mörk choklad (60-70%, hackad)
0,5 dl grädde
 
Gör så här:
1. Sätt ugnen på 160 grader
2. Smält chokladen och smöret i mikron eller över vattenbad. 
3. Vispa ihop ägg och florsocker fluffigt för hand, tillsätt choklad och smör-blandningen och vänd ner det siktade mjölet. häll sist i puré, (jag använde äppeljuice). Häll därefter smeten i den smörade och bröade formen. (Bröa med kakao!) Hit kan du förbereda och frysa in.
4. Grädda kakan i (15-20) min i mitten av ugnen. Kakan ska inte vara helt genombakad. 
5. Smält sockret till en mörk karamellsmet. (Tänk på att röra om hela tiden så det inte bränns!) Slå på grädde och låt koka någon minut, låt svalna något och häll kolan över den hackade chokladen. Bred ut toppingen på den avsvalnade kakan. Sikta över kakao.
 
Nu är den färdig att avnjutas, eller ätas i en tugga! 
 
 
Världens bästa kompis när du är ledsen, trött eller bara sugen på choklad! 
 



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: