Jordgubbscheesecake med choklad

Kakor och karameller / 16 Juni, 2013 - 21:11 / Cheesecakes

Något jag hört mer av det senaste året är att vissa personer envisas med att kalla jordgubben för "jordhen" eftersom det är diskriminerande mot kvinnor att det heter "gubbe". Löjligare påhitt har jag sällan hört. Ordet gubbe är dialektalt och betyder liten klump. Det har alltså inget att göra med en äldre man. Jag är ju tjej och kunde inte bry mig mindre att det heter jordgubbar, för det handlar ju inte ens om en gubbe. 
När jordgubben först kom till Sverige kallades den ananassmulton, eller parksmultron. Då är väl ändå jordgubbe bättre?
 
Men nu är det sommar och dags att frossa i jordgubbar! Jag älskar jordgubbar, de är nog de godaste bären som finns. 
Därför har jag idag bakat en ljuvlig jordgubbscheesecake med mörk choklad. Riktigt fyllig och god! De söta bären bryts perfekt mot den syrliga färskosten och cremé fraichen. Den här måste ni bara testa!
 
 
Botten
250 g digestivekex choklad
150 g smör
 
Fyllning
400 g färskost
2 tsk kakao
2 dl strösocker
2 ägg
3 dl färska jordgubbar
100 g mörk choklad, 70 procent
3 dl cremé fraiche
 
Dekoration
några dl jordgubbar 
 
1. Sätt ugnen på 175 grader. Mixa kexen till smulor i en matbredare.
2. Smält smöret och blanda ihop det med kexsmulorna.
3. Ta em rund springform, ca 26 cm i diameter, och lägg ett bakplåtspapper i botten. Tryck ut kexblandningen i formen och grädda mitt i ugnen i ca 5-7 min.
4. Vispa ihop färskost, kakao och 1,5 dl av sockret samt äggen till en slät smet. Vänd försiktigt ner de hackade jordgubbarna.
5. Häll smeten ovanpå kexbottnen. Grädda mitt i ugnen i ca 30 min tills smeten stelnat.
6. Smält chokladen över vattenbad och vispa ihop den med cremé fraichen och 0,5 dl socker.
7. Ta ut kakan ur ugnen. Bred försiktigt chokladblandningen över den första fyllningen. Grädda kakan i ugnen i 6-8 min. Stäng av ugnen och låt kakan stå kvar i ca 30 min.
8. Låt kakan svalna helt och låt den stå i kylen i någon timme eller över natten. Dekorera med färska jordgubbar.
 
Mums!
 
 
Tips!
Bli inte orolig om fyllningen får en tråkig, grå färg. Den blir brunare i ugnen. 
 
 
En riktigt sommrig tårta!



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: