Kanelkladdkaka med hasselnötstopping

Kakor och karameller / 23 Juni, 2013 - 23:28 / Kakor

Jag brukar säga att man inte kan få allt här i världen, även det man drömmer mest om. Fast om man är ihärdig och envis (som jag) kan man faktiskt få allting man önskar sig. Som en kanel och hasselnötskaka till exempel! 
 
Jag bläddrade igenom en av mina hundratals baktidningar och föll för kanelkladdkakan med hasselnötter, men valde att ge den en egen touch av mörk choklad. 
Om ni inte gillar smaken av mörk choklad, går det utmärkt att byta ut den mot mjölkchoklad. 
 
Tips
Jag använde 300 g mjölkchoklad i smeten istället för 200 g som det står i orginalreceptet. Kakan fick då en fastare form och en rikare smak av choklad, utan att dölja kanelsmaken. 
I receptet står det att man ska krossa kanelstänger och det beror på att man vill ha fram den goda kanelsmaken. Färskkrossade kryddor smakar nämligen mycket mer än färdigmalda på burk. Så om ni inte orkar krossa kanelen, byt då ut den mot 2-3 tsk mald kanel. 
 
Ingredienser
200 g smör
200 g grovhackad mjölkchoklad (300g)
0,5 dl strösocker
2 krossade kanelstänger
1 tsk salt
1 dl vetemjöl
2 tsk vaniljsocker
3 ägg
 
Topping
0,5 dl vispgrädde
100 g grovhackad mörk choklad (mjölkchoklad)
200 g rostade hasselnötter
 
Gör så här:
1. Sätt ugnen 175 grader. Smält smöret och ta kastrullen från värmen. Tillsätt chokladen och blanda tills allt har löst sig. Rör ner socker, krossad kanel och salt. Blanda mjöl och vaniljsocker i en bunke och sikta ner i smeten. Vänd ner ett ägg i taget och arbeta samman till en jämn smet. 
2. Täck botten på en springform (ca 23 centimeter i diameter) med bakplåtspapper. Häll i smeten och grädda mitt i ugnen i ca 20-25 min. Kakan ska vara kletig i mitten. Ta ut kakan och låt svalna innan du avlägsnar formen. 
3. Hetta upp grädden och ta av kastrullen från värmen. Tillsätt chokladen och rör om tills allt har smält. Låt svalna något och bred sedan glasyren över kakan. Hacka hasselnötterna och toppa med dessa.
4. Servera kakan med vispgrädde eller vaniljglass.
 
Hasselnötter och kanel! Mums! 
 



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: