Rabarberpaj

Kakor och karameller / 05 Juni, 2013 - 10:40 / Kakor

 
Bloggen har vilat lite de senaste 2 veckorna, men jag har både varit sjuk och bortrest. Men i lördags fick jag tid att baka och det blev självklart rabarberpaj! Jag är överförtjust i rabarber och kan äta det rått (hur gott som helst!). Men inget slår en härligt syrlig rabarberpaj med vaniljvisp. 
Pajen är mycket enkel att göra och är klar på bara 40 min i ung. 
 
Ingredienser:

150 g smör
3 dl havregryn
2 dl vetemjöl
1,5 tsk bakpulver
1,5 dl strösocker
 
Fyllning
400 g rabarber
1 msk potatismjöl
1 msk vaniljsocker
 
1. Sätt ugnen på 175 grader. Smält smöret i en kastrull.
2. Blanda ihop de torra ingredienserna. Rör ner dem i smöret och blanda till en smulig massa.
3. Skär rabarbern i mindre bitar, Blanda dem med potatismjölet och vaniljsocker.
4. Lägg hälften av smuldegen i en pajform ca 18 x 25 cm eller ca 22 cm i diameter.
5. Fördela rabarbern över och strö därefter på resten av smuldegen. 
6. Grädda pajen mitt i ugnen i ca 40 min. Servera den ljummen med vaniljglass eller vaniljvisp. 
 
 
Nu är det bara att njuta!



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: