Chokladcheesecake

Kakor och karameller / 16 Mars, 2013 - 23:24 / Cheesecakes

Första lediga lördagen på länge då man inte är uppbokad, så idag blev det bakning för hela slanten. Passade på att förberda marängbottnen till pavlovan, som jag tänkte lägga ihop imorgon. Det är verkligen ett bra tips att göra marängen dagen innan för det spar massor av tid när det väl kommer till dekoreringen. Recept på pavlova kommer imorgon!
Idag blev det kakbak med min kära vän Andrea. Vi gjorde en smarrig chokladcheesecake (faktiskt första gången jag gör en sådan). Det blev en spännande smakkombination med mörk choklad och creme cheese. Denna tårta passar perfekt efter maten eller till kaffet, men tänk på att den är ganska mäktig! Vi orkade bara äta en tårtbit var. Trots att den tar ca 60 min i ungen och att man måste vänta på att den svalnar, så är den verkligen värd det! Här kommer receptet:
 
Botten:
200 g chocolatechip cookies (tex Maryland)
1 msk kakao
25 g smör
 
Fyllning:
200 g mörk choklad minst 50%
300 g creme cheese
1 dl socker
1 dl vispgrädde
2 ägg
 
1. Smula eller mixa kexen fint. Tillsätt smält smör och kakao och blanda till en smulig massa. Tryck ut blandningen i en form med löstagbar kant, cirka 22 cm i diameter. Förgrädda pajskalet i 120 grader i ca 10 min. 
2. Rör creme cheese och socker slätt. Hacka chokladen fint och smält den över vattenbad eller i mikron. Blanda ner creme cheese-blandningen i chokladen. Tillsätt grädden under omrörning. Knäck ner äggen, ett i taget och rör blandingen slät.
3. Häll smeten i formen och grädda i 120 grader i ca 50 min. Fyllningen ska fortfarande kännas aningen lös i mitten. Den stelnar när kakan kallnat. Låt kakan svalna. Pudra eventuellt kakan med florsocker och lägg en kvist citronmeliss på innan servering. 
 
Nu är det bara att njuta! 
 
 
 
Fyllningen innan den hälls i formen. Smarrigt värre!
 
 
 
Chokladcheesecaken ser både fin ut och smakar gudomligt! 



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: