Donuts

Kakor och karameller / 24 Mars, 2013 - 19:49 / Kakor

Idag skulle jag egentligen ha gjort surdegsbröd. Hade laddat hela veckan och omsorgsfullt matat min surdeg till perfektion! MEN...jag glömde lägga ihop fördegen igårkväll. Så när jag glatt gick upp i morse och skulle baka, insåg jag mitt stora misstag och blev ett åskmoln. Men det dröjde inte länge förrän jag blev på bättre humör! 
Har länge velat baka donuts, så fick bli det istället. 
Lyckades även få hit Hedvig (som är lika galen i kakor som jag). 
Det var förvånandsvärt enkelt att baka donuts. Det enda som jag tyckte var lite jobbigt var den långa jäsningstiden på 1,5 timme. Men när donutsen väl åkte ner i kastrullen med oljan gick det väldigt snabbt! Och fina blev dom. Hedvig stod för dekorationen!
 
Här kommer receptet:
 
Donuts:
 
15 g jäst för söta degar
1 msk ljummet vatten
80 g smör
4 dl mjölk
1,5 dl strösocker
0.5 tsk salt
2 ägg
finrivet skal från en halv citron
ca 12 dl vetemjöl
1 liter matolja (rapsolja) till fritering
 
Glasyr:
75 g smör
5 dl florsocker 
0.5 dl mjölk
karamellfärg
strössel
 
 
Gör såhär:
 
1. Lägg jästen i en bunke. (Jag använde min bakmaskin, men det är inget måste). Tillsätt vattnet och rör ut jästen i det. Smält smöret i en kastrull. Häll ner mjölken och värm upp vätskan till 37 %. Använd gärna mattermometer. 
2. Häll blandningen i bunken och tillsätt socker, salt, ägg, citronskal och mjöl. Arbeta ihop till en jämn deg och låt den vila i ca 10 min under bakduk.
3. Kavla på en mjölad yta ut degen till en cirka 1 cm tjock platta. Ta med hjälp av en utstickare på 8-9 cm i diameter, ut rundlar och gör sedan med en betydligt mindre utstickare ett hål i mitten. Här funkar det även utmärkt att använda sig av ett stort och ett litet glas. Låt munkarna jäsa till dubbel storlek under bakduk i ca 1,5 timme. 
4. Hetta upp oljan till 165 grader ( i orginalreceptet står det 180 grader, men jag tycker de bränns för lätt då) i en kastrull med höga kanter och fritera munkarna tills de får en gyllenbrun färg. Fritera i omgångar. Plocka upp munkarna och låt dem rinna av på hushållspapper. Rulla munkarna i socker eller doppa dem i glasyren och dekorera med strössel.
 
Glasyr:
Smält smöret i en kastrull och låt det svalna något. Vispa ner florsocker och mjölk till en slät glasyr. Färga glasyren efter tycke och smak. (Jag använde mig av färgpasta men karamellfärg går lika bra.) 
 
 
Nu är det bara att njuta av de underbara munkarna! 
 
 
Jag ger min deg kärlek!
 
 
 
Såhär gjorde jag när jag tog ut rundlar. Ett helt vanligt glas kom plötsligt till stor användning! Sedan var det bara att ta ut en rundning i mitten med ett snapsglas. 
 
 
Mums! Bollarna till höger är rundningarna som blev över när man tog ut ringarna i mitten. Dom blir perfekta "småtugg". Supergoda! 



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: