Pavlova

Kakor och karameller / 17 Mars, 2013 - 16:07 / Tårtor

Första gången jag smakade Pavlova var för ca 1,5 år sedan på Nya Zeeland. Jag blev genast förälskad i denna fantastiska dessert, och när jag för någon vecka sedan hittade ett jättebra recept på tårtan visste jag att jag var tvungen att baka den. Jag prenumererar på tidningen "Hembakat" som är en fantastisk tidning för den som älskar att baka! Finns alltid spännande och smarriga recepet. Det var i senaste numret av hembakat jag hittade recepetet. Tidningen är verkligen ett måste för en bakfantast som mig.  
 
För att spara tid gjorde jag marängbottnen igår och grädden och dekorationerna idag. Det gick förvånandsvärt snabbt att koka ihop lemon curden! Minns att det tog längre tid förra gången jag gjorde lemon curd. Sen var det bara att vispa grädden, skiva upp färsk mango och jordgubbar och klicka ett jämt lager grädde på marängen och sedan dekorera med frukten.
När folk frågar var Pavlova egentligen är, brukar jag svara att "det är en frasig marängbotten med en gigantisk hög av grädde, lemon curd och frukter". Mums!
 
Här kommer receptet som lovat:
 
 
Marängbotten
4 äggvitor
3 dl ströcoker
2 tsk citronsaft
2 msk maizena majsstärkelse
 
Garnering
6 dl vispgrädde
2 msk lemon curd
1 färsk mango
färska jordgubbar
 
Lemon curd
100 g smör
2 ägg
2 dl socker
1,5 citron
 
1. Sätt ugnen på 150 grader. Vispa äggvitorna till ett hårt skum - det ska gå att vända bunken upp och ner. 
2. Tillsätt socker och citronsaft under kraftig vispning. Fortsätt vispa tills marängen blir glansig och bildar mjuka toppar. Sikta i maizena och vänd försiktigt ner det i marängen. 
3. Bred ut marängen som en rund botten, ca 20 centimeter i diameter på bakplåtspapper (gärna med non-stick beläggning.) Klicka över resten och runda till för en fin form. 
4. Sänk värmen till 120 grader och grädda bottnen i nedre delen av ugnen i ca 1 tim och 15 min. Låt marängen sedan svalna helt i ugnen med stängd lucka. Flytta försiktigt över marängbottnen till ett tårtfat. Fram till hit kan du förbereda dagen före!
5. Precis innan det är dags att servera vispas grädden. Blanda ca 1 dl grädde med 2 msk lemon curd (recept längre ner på sidan) och bred ut på marängen. Klicka sedan över resten av grädden och dekorera med mango och jordgubbar. Servera tårtan genast. 
 
 
Pavlova: en marängbotten med ett berg av grädde och frukt. Underbart gott!
 
 
 
Så här gör du lemon curd:
 
1. Finriv citronskalet och pressa saften ur citronerna. Koka upp citronskal och citronsaft, 1 dl socker och smör tills all har löst sig. Låt svalna lite.
2. Vispa ägg och socker poröst och blanda med citronkrämen. Sjud på svag värme tills krämen tjocknar. Den får inte koka.
3. Klart! Krämen går utmärkt att frysa. 
 
 
 
Pavlovan är självklart godast om den äts på ett fint fat. En kopp te till tårtan skadar inte heller. Här njuter jag av tårtan på mitt underbara Pip studio - fat och dricker te ur min söta Green Gate- mugg. Allt smakar godare på vackert porslin!
 



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: