Prinsesstårta

Kakor och karameller / 10 Mars, 2013 - 15:39 / Tårtor

Första inlägget här på bloggen blir prinsesstårta! 
 
Prinsesstårta är en klassisk och underbart god tårta. Detta är faktiskt första gången jag gör det och med tanke på svårighetsgraden är jag riktigt nöjd! Nu när tårtan är färdig ser jag dock att jag snålat lite med grädden. Det ska vara ett tjockt och jämt lager grädde under marsipanlocket. Dessutom vispade jag äggen och sockret till tårtbottnen lite för kort stund och därför reste inte bottnen sig ordentligt. Så mer visp för fluffigare botten. 
Förutom det är jag nöjd med min tårta. Den smakade helt fantastiskt men om domarna i "Hela Sverige bakar" hade dissukterat den hade dom nog hittat lite småfel här och var.
Det är så underbart att baka en söndag! Då kan jag verkligen lägga ner min själ i bakningen. Jag jobbar ju oftast 6 dagar i veckan och med tanke på min häst, hinner jag inte baka så mycket som jag önskar. 
 
Men idag blev det tårtmums! Yummy!
 
 
 
 
 
 
Visping av tårtbottnen. Lägg märket till min elvisp! Den fick min mamma när hon flyttade hemifrån 1980. Så den blir 33 år gammal 2013. Min elvisp är ett köksredskap jag aldrig kommer att byta ut. Har aldrig hört talas om att dagens vispar håller längre än fem år. Så min är verkligen retro och det känns helt rätt! Älskar min elvisp!
Postat av: Emelie

Vilken fin tårta! Jag ser fram emot att läsa ditt nästa inlägg!

Svar: Tack! Trevligt att höra :)
Micha

2013-03-17 @ 16:59:29
URL: http://www.vegetariskinformation.se



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: