Surdegsbröd

Kakor och karameller / 29 Mars, 2013 - 16:18 / Bröd

Idag blev det äntligen surdegsbakning. Tyckte det var på tiden. Trots att surdegsbröd är en lång prosess är det verkligen värt det! Brödet blev ljuvligt gott, trots att det blev väldigt tunt. Med det var ju trots allt första gången jag bakade surdegsbröd.
Lade ihop surdegsgrunden för nästan 2 veckor sedan och sen dess har den stått och bubblat och jäst till en sur deg. Igårkväll slängde jag ihop ingredienserna till fördegen och imorse började jag dagen med att ta fram bakmaskinen och börja blanda deg. Härligt sätt att starta dagen på!
Brödet jäste sammanlagt 2,5 timme och sedan vek jag försiktigt ihop degen några gånger och körde in den i ungen på 250 grader i 40 min. När innertemperaturen låg på 98 grader var bröden klara och då var det bara att ta ut dem och låta dem svalna på galler. Sedan blev det flera goda mackor! 
 
När jag väntade på att degen jäste passade jag på att göra några marsipankycklingar till på söndag. Då ska vi nämligen ha påskmiddag här hemma och jag tänkte dekorera mina påsk-cupcakes med kycklingarna! 
Hoppas dom blir lika fina som jag föreställt mig! 
 
 
 
Ljuvligt surdegsbröd. 
 
 
 
Och några väldigt söta kycklingar!



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: