Cheesecakebullar

Kakor och karameller / 05 Maj, 2013 - 21:46 / Cheesecakes

Idag blev det andra bullar! Som den cheesecake-älskare jag är, provade jag idag något helt nytt: en kombination mellan cheesecake och kanelbulle! Rysligt gott! Fick typ orgasm i munnen! Och enkla att baka var dom också. 
Eftersom orginalreceptet är amerikanskt står det mesta angivet i gram, men har omvandlat det mesta till dl.
 
När jag bakade blev degen väldigt lös av att bara använda 11 dl vetemjöl (som det står i receptet). Jag fick faktiskt ha i 18 dl innan degen blev kavelbar. Men det bästa är att prova sig fram. Ett tips när man bakar bröd/vetedeg är att försöka ransonera med mjölet eftersom bullen då blir saftigare. 
 
 
Vetedeg
5 dl mjölk
11-18 dl vetemjöl
75 g jäst
1 ägg
5 g salt
2 dl strösocker
200 g smör, rumsvarmt 
 
Fyllning
200 g smör, rumsvarmt
1,5 dl strösocker
30 g vaniljsocker
 
Cheesecaketopping
250 g färskost
2 dl cremé fraiche
1 dl strösocker
2 ägg
20 g maizena stärkelse
saften från 1 citron
 
Gör så här:
1. Vetedeg: Värm mjölken till 37 grader. Rör ihop mjölken, hälften av mjölet, samt jäst i en bunke. Låt jäsa i rumstemperatur i ca 1 timme.
2. Tillsätt övriga ingredienser och knåda väl.
3. Blanda ingredienserna till fyllningen i en skål.
4. Mixa ihop ingredienserna till toppingen.
5. Kavla ut degen tunt och gör den ca 30 cm bred (precis som när man bakar kanelbullar). Bred på ett lager fyllning och rulla ihop degen. Skär bitar i lagom bullstorlek.
6. Placera bullarna på bakplåtspapper på en plåt och häll lite av cheesecake-toppingen över dem. Låt jäsa till dubbel storlek. Sätt ugnen på 225 grader.
7. Pensla bullarna med ägg. Tryck ut ett hål i mitten av varje bulle och fördela resten av cheesecaketoppingen i fördjupningen.
8.Grädda bullarna mitt i ugnen i ca 10 min. 
 
Världen bästa uppfinning! Cheesecake och bulle i ett! 
 
 



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: