Kladdkaka med vaniljgrädde

Kakor och karameller / 02 Maj, 2013 - 18:48 / Kakor

Igår var det ju röd dag så då passade jag på att baka! Dessvärre upptäckte jag att jag inte hade några ägg hemma och var alldeles för trött för att dra till affären, så jag bakade kladdkaka utan ägg! Kan man göra det, undrar ni? 
Javisst, kan man det och det blir lika gott och kladdigt! Passar perfekt till den som är äggallergiker eller inte har ägg hemma. Och att toppa kakan med vaniljgrädde blir verkligen pricken över i:et! 
 
 
Kladdkaka
2 dl socker
50 g smör (rumstempererat)
1,5 dl mjölk
4 msk kakao
2,5 dl mjöl (siktat)
1 tsk bakpulver
1 tsk vaniljsocker
1/2 tsk salt
 
Vaniljgrädde
3 dl grädde
1,5 msk socker
en halv vaniljstång
 
Gör så här:
1.Sätt ugnen på 150 grader. 
2. Blanda sockret och smöret med en 1 tsk mjölk.
3. Blanda de torra ingredienserna och tillsätt dessa försiktigt med resten av mjölken i smeten. Vispa ordentligt.
4. Smöra och bröa med kakao, en form med löstagbar kant på ca 22 cm i diameter.
5. Häll smeten i formen.
6. Grädda i mitten av ugnen i ca 25 min, eller tills du tycker den är kladdig.
 
Vaniljgrädde:
1. Vispa grädden.
2. Tillsätt socker och vanilj. Vispa försiktigt ihop det med grädden. 
 
 
 
 
Kladdkaka med vaniljgrädde... De smälter i munnen!
 
 



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: