Påskcupcakes

Kakor och karameller / 21 April, 2014 - 10:05 / Kakor

Nu är det påsk och jag älskar att fira högtider med bakning. Dagen till ära blev det mini-cupcakes med passionfruktsfrosting och chokladägg/påskkycklingar. De påminner mycket om de cupcakes jag gjorde förra påsken men jag tyckte att de var ett vinnande parti. Och de försvann mycket snabbt från tallrikarna!
 
Tips innan ni börjar:
Om ni ska skulpturera egna figurer av antingen sugarpaste eller marsipan, rekommenderar jag er att göra det dagen innan. Då kan ni ta det lugnt och behöver inte stressa fram dem. Låt inspirationen komma till er. 
Använd gärna några fina muffinsformar när du bakar cupcakes. Jag använde pastellfärgade pappersformar i rosa, gult och blått. 
 
 
Muffins
225 gram smält smör
225 g strösocker
4 ägg
225 gram extra fint vetemjöl
 
Frosting
150 gram philadelphia
60 gram osaltat smör, rumstempererat
4 dl florsocker
4 passionsfrukter
 
 
 
Gör så här:
1. Sätt ugnen på 180 grader. 
2. Rör smör, socker, ägg och mjöl i en bunke och vispa med elvisp till en slät smet. Vispa inte för länge, smeten ska precis hinna bli slät. Fördela smeten i muffinsformar. 
3. Grädda muffinsen mitt i ugnen i ca 10 minuter eller tills de höjt sig och blivit gyllenbruna. Flytta över dem till galler och låt svalna. 
4. Frosting: Pressa saften ur passionsfrukterna genom en sil. Vispa philadelphia, smör, florsocker och passionsfruktsaft till smidig konsistens. 
5. Spritsa en kant runt muffinsen. Dekorera med brun sugarpaste (som fågelbo), kycklingar och ägg. 
 
 
 
Påsktema på bordet
 
 
Jag rullade små kulor av sugarpaste och lade i "fågelboet" för att symbolisera ägg. 
 
 



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: