Saffranssockerkaka

Kakor och karameller / 03 December, 2014 - 22:58 / Kakor

 
Enligt mig finns det ingen bättre krydda än saffran. Det går att använda till så mycket mer än bara bakning, men man köper det sällan för det är så dyrt. Jag älskar saffran så mycket att jag tror jag ska döpa ett kommande husdjur till Saffran (helst en viltgul kanin!). 
 
Den här kakan går snabbt att röra ihop och är en riktigt höjdare nu till advent. Det kommer bjudas på mer julbak från mig i december! 
 
Tips!
Istället för torkad saffran i påse använde jag saffransaromen jag fick i min goodiebag från baka.se. Det blev riktigt bra! Jag vill starkt rekommendera det. 
Jag har ingen sockerkaksform här i mitt nya hem, så jag använde en vanligt brödform, men gjorde bara halva satsen. Det gick lika bra det med! 
 

Ingredienser
3 dl strösocker
2 ägg
½ g saffran (1 paket)
1½ dl mjölk
2 tsk bakpulver
4 dl vetemjöl
 
Gör så här
1. Sätt ugnen på 175 grader. Vispa strösocker och ägg poröst. Blanda saffranet i smöret och rör ner det och mjölken i smeten. Blanda bakpulver och vetemjöl och vispa ihop de med de övriga ingredienserna till en slät smet. 
2. Smörj och bröa en sockerkaksform, ca 1½ liter. Häll smeten i formen.
3. Grädda kakan längst ner i ugnen i 40-45 minuter. Låt kakan svalna. 
4. Pudra florsocker över kakan innan servering. 
 
 
Direkt ur ugnen
 
 
Uppskuren och färdig att slukas!
 
 
 
Detta är saffransaromen jag använde. 



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: