Flädermoussetårta

Kakor och karameller / 17 Juli, 2014 - 10:42 / Tårtor

 
Fläder är en fantastiskt ingrediens i bakverk. Blommorna kan man göra saft av eller lägga som dekoration på en tårta. Av fläderbären (eller hyllebär som det heter här i Skåne) kan man gör allt från marmelad, till puréer och saft. Jag har gjort egen fläderblomssaft sedan tidiga tonåren och jag älskar fortfarande att dricka min alldeles egengjorda saft en varm sommardag. 

Den här flädermoussetårtan passar verkligen finsmakaren. Den har en egen karaktär och man måste verkligen tycka om fläder för att uppskatta den här fantastiska tårtan. Det här är helt klart en tårta som är värd att vänta på!
 
Botten
250 g mandelmassa
125 g smör, rumsvarmt 
3 ägg
 
Flädermousse 
4 gelatinblad
100 g vit choklad
4 dl vispgrädde
3 äggulor
½ dl florsocker
1 dl flädersaft, koncentrerad
 
Garnering
färska bär
fläderblomsklase 
 
Gör så här:
1. Sätt ugnen på 175 grader.
2. Botten: Riv mandelmassan och rör ner smöret. Tillsätt äggen, ett i taget, och blanda ihop allt till en slät smet.
3. Häll smeten i en springform, ca 24 cm i diameter. Grädda bottnen mitt i ugnen i ca 20 min. Låt den kallna helt i formen. 
4. Mousse: Lägg gelatinbladen i kallt vatten i ca 5 min. 
5. Smält den vita chokladen över vattenbad. Vispa grädden lätt.
6. Vispa äggulor och florsocker poröst och rör ner i grädden. 
7. Krama ur gelatinbladen och smält dem i en kastrull tillsammans med 2 msk flädersaft. Rör i det smälta gelatinet och resten av saften. 
8. Vänd försiktigt ner den smälta chokladen. Häll smeten i formen och låt den stå i frysen i ca 4 timmar. Ta fram tårtan ca 30 min innan servering. Garnera den med färska bär och en fläderblomsklase. 
 
 
Mums till fikat!



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: