Cupcakes med randig frosting

Kakor och karameller / 30 Juni, 2014 - 13:07 / Cupcakes och muffins

 
När jag såg detta för första gången blev jag så upprymd att jag fick fjärliar i magen. Randiga cupcakes - genialiskt! 
Jag hittade det i boken Cupcakes av den norska cupcakedrottningen Ingrid Hancock Bjerknes. Hennes bok ger så mycket inspiration till en cupcakeälskare som jag. När jag bakade mina påskcupcakes fick jag smet över och frös in den. Nu, mågon månad senare bakade jag nya cupcakes av smeten. Jag ger er receptet till smeten igen, så ni inte behöver leta runt på bloggen. 
 
Hur man gör randig frosting
Utgå från vit frosting
  1. Välj vilka färger ränderna ska ha och leta upp en smal pensel.
  2. Ta fram spritsen och önskad tyll.
  3. Pensla färgerna i ränder på insidan av spritspåsen.
  4. Lägg försiktigt frostingen i mitten av spritspåsen med hjälp av en slickepott. 
Tips!
  • När ni fryser in smet tänk på att ju mer fett det är i den, desto kortare hållbarhet. Men de flesta smetar håller några månader i frys.
  • Var försiktig när ni penslar färgen i spritspåsen. Det är enklast att använda färgpasta eftersom karamellfärg lätt blir rinnig. Men jag hade ingen färgpasta hemma och använde därför karamellfärg och det gick bra men tänk på att vara stadig i handen. 
  • Om philadephiaosten är kylskåpskall blir frostingen lättare att arbeta med. 
 
 
Muffins
225 gram smält smör
225 g strösocker
4 ägg
225 gram extra fint vetemjöl
 
Frosting
115 g vit choklad
225 g osaltat smör, rumsvarmt
225 g philadephiaost
ca 4 dl florsocker, siktat
karamellfärg
 
Gör så här
1. Sätt ugnen på 180 grader. 
2. Rör smör, socker, ägg och mjöl i en bunke och vispa med elvisp till en slät smet. Vispa inte för länge, smeten ska precis hinna bli slät. Fördela smeten i muffinsformar. 
3. Grädda muffinsen mitt i ugnen i ca 15 minuter eller tills de höjt sig och blivit gyllenbruna. Flytta över dem till galler och låt svalna. 
4. Frosting: Smält chokladen över vattenbad. Låt kallna.
5. Vispa smör och philadelphiaost ljust och krämigt. Tillsätt florsockeret växelvis med med kallnade chokladen och vispa till smidig konsistens. Tillsätt mer florsocker om det behövs. Följ anvisningarna till "Hur man gör randiga cupcakes" och spritsa cupcaksen. Dekorera eventuellt med blommor. 
 
 
Blommorna är gjorda med en utstickare och målade med karamellfärg. 



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: