Daimsnittar

Kakor och karameller / 30 Juni, 2014 - 01:11 / Kakor

 
Idag fann jag vägen tillbaka till barndomen när jag bakade kakor fyllda med godis. Och inte vilket godis som helst: daim. Daim råkar vara ett av mina absoluta favorit godis och det är lika gott att äta det som det är och att ha det i kakor, choklad, tårtor och grädde. Det jag gillar med Daim är att det är så tacksamt, man kan ha det i nästan allt som är sött. 
  Dessa daimsnittar försvann ur kakburken på bara någon timme. Jag är delvis skyldig men inte helt och hållet. Men vem kan motstå dessa mumsbitarna. Om ni gillar Daim kommer ni att vara tokiga i dessa kakor! Lägg dem i en fin plåtburk, knyt ett sidenband runt och ge bort som present. Eller varför inte behålla alla själv? 
 
Ingredienser
100 g smör, rumsvarmt
1 dl strösocker
1½ tsk vaniljpulver
1 tsk bakpulver
2 tsk ljus sirap
3 dl vetemjöl
ca 70 g Daim, hackat i bitar
 
Gör så här
1. Sätt ugnen på 175 grader.
2. Blanda ihop smör, socker, vaniljsocker, bakpulver och sirap till en kladdig smet. Tillsätt mjölet och rör snabbt ihop allt till en lite kladdig deg.
3. Knåda in bitar av Daim i degen.
4. Dela degen i två bitar. Forma avlånga rullar på en plåt med bakplåtspapper. Platta till längderna lite grann, men inte för mycket för de flyter ut under gräddningen.
5. Grädda längderna mitt i ugnen i 14-17 min. Skär dem i sneda snitt medan de är varma. Låt kakorna kallna på plåten. 
 
 
Fantastiskt goda och enkla kakor!



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: