Prinsesslängd

Kakor och karameller / 10 Maj, 2014 - 12:48 / Tårtor

Äntligen har jag tagit mig tid till att baka något riktigt smarrigt! Jag har bakat lite de senaste veckorna men jag blev inte riktigt nöjd med något av det, och här på bloggen lägger jag bara upp bakverk som jag är nöjd med. Så i onsdags blev det prinsesslängdbakning. Jag hade aldrig gjort en prinsesslängd förut, bara prinsesstårta. Men det är inte mycket som skiljer dem åt. Har du lite tålamod och 7 dl grädde i kylen, är det inga konster att göra den här längden. Men tänk på att den är väldigt mäktig!
 
Tips: Om du inte orkar kavla ut marsipanen kan du köpa ett färdigt marsipanlock. 
 
Botten
3 ägg
2 dl strösocker
2 tsk bakpulver
2 dl vetemjöl
½ dl mjölk
 
Vaniljkräm
1½ dl vispgrädde
1½ dl mjölk
3 äggulor
1½ msk maizena majsstärkelse
1½ msk strösocker
2 msk vaniljsocker
 
Fyllning
200 g hallon, färska eller frysta & tinade
½ dl strösocker
5 dl vispgrädde
 
Garnering
grön marsipan
florsocker
mörk choklad
ca 8 hallon, färska
 
Gör så här:
1. Botten: Sätt ugnen på 250 grader.
2. Vispa ägg och socker poröst i en bunke. Tillsätt bakpulver, mjöl och mjölk. Blanda alltihop till en slät smet. 
3. Bred ut smeten till en rektangel, ca 30x35 cm, på en plåt med bakplåtspapper. 
4. Grädda bottnen mitt i ugnen i ca 5 minuter. Låt bottnen kallna under en bakduk på plåten.
5. Vaniljkräm: Blanda ihop allt utom vaniljsockret i en kastrull. Sjud blandningen på svag värme under vispning tills krämen tjocknat (doppa inte fingrarna i den och låt den inte koka). Låt krämen svalna och kyl sedan ner den i kylskåpet. Rör ner vaniljsockret i den kalla krämen. 
6. Skär ut tre bottnar av kakan, ca 9x25 cm. Ta bort fula kanter. Vispa grädden fluffig.
7. Fyllning: Mosa hallonen och blanda dem och sockret. 
8. Bred ut hallonen på den understa bottnen. Lägg på den andra bottnen och bred ut vaniljkrämen på den.
9. Lägg på den sista bottnen och bred ut grädden i ett tjockt lager, rundad på toppen.
10. Kavla ut marsipanen till en rektangel och lägg den försiktigt och grädden. Skär av kanterna nedtill med en vass kniv.
11. Pundra florsocker över marsipanen och ringla och smält choklad innan servering. Dekorera med hallon. Skär tårtan i bitar med en vass kniv för att få smarriga bakelser. 
 
 
Smarrig prinsesslängd
Postat av: Sara

ooh, den hade jag velat smaka på..! ;)

2014-05-18 @ 15:52:51



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: