Sockerkaka med kaffefyllning

Kakor och karameller / 31 Maj, 2014 - 13:41 / Kakor

 
 
Det här bakverket är både gott, tjusigt att se på och enkelt att baka. Det krävs inga galna superskills i bakning för att få ihop den här sockerkakan - bara lite sunt förnuft. 
 
Tips
Lita inte alltid på gräddningstiden i receptet. Det varierar från ung till ung. Jag som inte har en varmluftsung märker att jag ofta behöver grädda mina kakor någon minut extra än vad det står i receptet. Eller tio minuter mindre, som var fallet med den här kakan. 
I orginalreceptet finns det inget majsmjöl till kaffefyllningen. Jag lade till det eftersom min fyllning inte tjocknade. Den blev som en lös sås så jag behövde något som fick den att tjockna. 2½ msk majsmjöl räckte fint, men glöm inte att sikta den. Annars klumpar den sig.  
 
Ingredienser
3 dl strösocker
4 ägg
2 tsk bakpulver
2 tsk vaniljsocker
50 g smör, smält
3 dl vetemjöl
1 dl vatten, kokande
 
Kaffefyllning
50 g smör
1 dl mjölk
3/4 dl kokt kaffe
1 msk vaniljsocker
2 msk florsocker
2½ msk majsmjöl (maizena)
 
Garnering
florsocker
ca 50 g mörk choklad, hyvlad
 
Gör så här
1. Sätt ugnen på 200 grader. Vispa socker och ägg poröst.
2. Blanda ner bakpulver, vaniljsocker, smör och mjöl. Tillsätt vattnet och vispa ihop allt till en slät smet.
3. Häll smeten i en smord och bröad form, ca 22 - 24 cm i diameter. Grädda kakan mitt i ugnen i ca 40 minuter. Låt den svalna något, men inte helt, i formen. 
4. Fyllning: Smält smöret i en kastrull och tillsätt resten av ingredienserna. Rör om hela tiden och låt det puttra i någon minut. 
5. Dela sockerkakan med en vass kniv till två bottnar innan den hunnit kallna helt. Häll försiktigt över fyllningen på den understa bottnen. Lägg ihop bottnarna. Pudra över florsocker och garnera med hyvlad choklad. 
 
 
 
Sockerkaka med kaffefyllning. Perfekt för kaffeälskaren!



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: