Skållat lantbröd

Kakor och karameller / 06 Oktober, 2014 - 17:51 / Bröd

 
 
Som jag berättat tidigare älskar jag att baka bröd, speciellt sånt här gott bröd som räcker länge! Skållningen binder vätskan i mjölet och gör brödet saftigt och hållbart. Jag tycker alla borde äta mer hembakat bröd. Det smakar godare och man slipper onödiga tillsatser som socker och konserveringsmedel. 
  
Har du några minuter över på morgonen och en gnutta tålamod är det här brödet en fröjd att baka. Jag gick runt hela dagen och längtade tills skållningen var klar så att jag kunde få börja baka!
Lycka till!
 
Skållning
5 dl grovt rågmjöl
1 dl rågkross/vetekross
6 dl vatten, kokhett
 
Deg
50 g jäst för matbröd
2 dl fingervarmt vatten 
2 tsk salt
skållningen
1 dl krossade linfrön
11-12 dl vetemjöl
 
Gör så här:
1. Skållning: Blanda rågmjöl, rågkross och kokhett vatten i en bunke. Täck över bunken med plastfolie och låt stå i 6-8 timmar.
2. Smula ner jästen i en bunke. Tillsätt vatten och blanda tills jästen lösts upp. 
3. Tillsätt salt, skållningen, linfrön och mjöl, lite i taget. Blanda ihop allt till en smidig deg och knåda den kraftigt i 7-10 min. Låt degen jäsa under bakduk i ca 1 tim.
4. Knåda igenom degen på mjölat bakbord. Dela den i två bitar och forma dem till runda bröd.
5. Lägg degarna i två mjölade jäskorgar (om du inte har någon jästkorg kan du lägga två mjölade handdukar i två bakskålar eller durkslag.) Låt dem jäsa under bakduk i ca 40 min. Sätt ugnen på 200 grader.
6. Stjälp upp degarna försiktigt, så de inte sjunker ihop, på en plåt med bakplåtspapper. Grädda bröden längst ner i ugnen i 60-70 min. Sänk värmen till 175 grader efter ca 10 min. 
 
 



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: