Semlor med vaniljtvist

Kakor och karameller / 05 Februari, 2015 - 17:35 / Söta bröd

 
Nu är det februari och det betyder att det är dags att baka semlor! I år har det varit rena semmelhysterin. Semmelwrap, korv med bröd-semla, semmelcroissant och hemla. Men jag håller mig till klassiska semlor men jag har gett mandelmassan en liten tvist med vanilj.
 
Jag gillar allra mest minisemlor, för jag tycker att de vanliga ibland kan bli lite för mycket. Och är de små får man ta två! 
 
Ingredienser
75 g smör
2½ dl mjölk
25 g jäst
1 krm salt
1 ägg
0,75 dl strösocker
½ msk kardemumma
1½ tsk bakpulver
7-8 dl vetemjöl 
 
Fyllning
150 g mandelmassa, riven
ca 1 dl mjölk
2 tsk vaniljsocker
1 tsk vaniljpulver eller ½ vaniljstång
ca 5 dl vispgrädde
 
Pensling & garnering
1 ägg
florsocker
 
Gör så här:
1. Smält smöret och häll i mjölken och värm till 37 grader. Använd gärna termometer. Finfördela jästen i en bunke och lös upp den med degspadet.
2. Tillsätt socker, salt, kardemumma, ägg, bakpulver och mjöl, lite i taget. Arbeta ihop till en smidig deg och låt den jäsa under bakduk i ca 40 min.
3. Ta upp degen på mjölat bakbord och forma önskat antal runda bullar. Använd gärna runddrivning! Lägg dem på plåtar med bakplåtspapper under bakduk och låt dem jäsa 30 min. Sätt ugnen på 225 grader. 
4. Pensla bullarna med ägg och grädda dem mitt i ugnen i ca 8 min.
5. Låt bullarna kallna på galler under bakduk. 
6. Skär ett lock på varje bulle med en vass kniv. Stansa ut ett hjärta i locket med en pepparkaksform. 
7. Blanda mandelmassa, mjölk, vaniljsocker och vaniljpulver eller vaniljstång till en krämig fyllning. Gör ett litet hål i varje bulle och blanda innanmätet i mandelmassafyllningen. Fyll bullarna med den. 
8. Vispa grädden och spritsa bullarna med den. Lägg på locket och pudra över florsocker. 
 
Lätt som en plätt! :)
 
 
 
 
 
 
 




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: