No bake OREO cheesecake

Kakor och karameller / 21 Maj, 2015 - 10:49 / Cheesecakes

 
Det var ett tag sen jag bakade. När man jobbar så mycket som jag gör blir det lite tid över till att baka. Och nu när jag inte bor hemma längre finns det ingen som äter upp kakorna. Någon frivillig som vill komma hem till mig regelbundet och äta kakor, tårtor och pajer? :)
 
Vi hade en grillning med familjen förra helgen och då passade jag på att baka något jag alltid varit nyfiken på:
Oreo cheesecake! 
Jag älskar både oreos och cheesecake så vad är då inte bättre än en blandning av de båda! Receptet tillhör Gemma Stafford: bakdrottning på youtube. Hon gör de mest fantastiska bakverken. Om ni inte känner till henne och gillar bakning råder jag er starkt att kolla hennes videos. Så mycket inspiration! Hon har en video där hon bakar den här tårtan så om ni vill ha steg-för-steg hjälp kolla in videon: 
 
https://www.youtube.com/watch?v=MTvqMeIXF3I
 
Här kommer som vanligt receptet i skriven form
 
Botten
22 oreo kakor
90 g osaltat smör
 
Fyllning
680 g färskost 
ca 5 dl grädde 
140 g socker
2 teskedar vaniljarom
200 g krossade oreokakor
 
Ganache
115 gram mörk choklad
115 g smör
 
 
Gör så här:
1. Mixa oreokakorna i en matbredare tills de har en smulig konsistens. Smält smöret och blanda i kakmixen. Tryck ut degen i en springform med löstagbar kant ca 22 cm i diameter. 
2. Vispa färskost, socker och vaniljarom till en tjock massa. Tillsätt grädden och fortsätt vispa till krämig konsistens. Krossa oreokakorna och vänd ner i smeten. 
3. Häll färskostblandningen i formen och jämna till med en slickepott. Hacka chokladen i bitar och smält smöret. Häll smöret över chokladen och låt stå i någon minut. Vispa sedan ihop det till en rinnig ganache. Häll ganachen över kakan och jämna ut med en slickepott eller spatel. Låt kakan stå i kylen i minst ett dygn så att den har tid att sätta sig och tjockna till. 
4. Spritsa gärna grädde på toppen. 
 
KLART! 
 
 
 
 
 
Jag är väldigt nöjd med kakan. Och den ser extra fin ut i föräldrarnas nya kök!
 



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: